Høringssvar til forslag til folketingsbeslutning om Danmarks ratifikation af FN’s konvention af 13. december 2006 om rettigheder for personer med handicap
Overordnet er ratifikationen af FNs handicapkonvention naturligvis et stort og glædeligt skridt. Vi deler imidlertid ikke den opfattelse, at den allerede eksisterende lovgivning og administrative praksis på alle områder opfylder konventionens krav.
Specielt vil vi pege på de problemer, der er i forhold til konventionens artikel 24, der omhandler uddannelse – hvilket i denne sammenhæng omfatter både førskole- og skoleområdet.
Ifølge konventionen skal deltagerstaterne “sikre at personer med handicap ikke udelukkes fra det almindelige uddannelsessystem på grund af handicap samt at der ydes effektive individuelle støtteforanstaltninger i omgivelser, der giver størst mulig akademisk og social udvikling i overensstemmelse med målet om fuld inkludering.”
Dette er desværre meget langt fra den danske virkelighed, i hvert fald hvad angår børn og unge med ASF og relaterede psykiske/adfærdsmæssige handicap.