Der er mange fagudtryk og forkortelser, som kun bruges inden for ABA, eller har en lidt anden betydning inden for ABA end i andre sammenhænge. En del af dem er låneord fra Amerikansk. Her er en liste over de vigtigste af dem.
- 1:1‑træning
- ABA
- ABC-analyse
- Adfærdsmodifikation / Adfærdstræning
- Applied Behavior Analysis
- Anvendt adfærdsanalyse
- Aversiv
- BCaBA
- BCBA
- BCBA‑D
- Behavior Analyst Certification Board
- Baseline
- Certificering
- Chaining
- Curriculum
- Dataregistrering
- Discrete Trial Teaching (DTT)
- Diskrimination / Diskriminering
- Drill
- Drill-liste
- EIBI
- Enkelt-integration
- Errorless Learning
- ESDM – Early Start Denver Model
- Experimental Analysis of Behavior
- Ekstinction
- Forstærker/ Forstærkning
- Functional Behavioral Assessment
- Funktionel analyse
- Generalisering
- Hjælpetræner
- IT – Incidental Teaching
- Kædning
- Læringsprofil
- Læse- & Skriveprogrammet
- Løvaas-modellen
- Mainstreaming
- Mand Training
- Modellering
- NET – Natural Environment Training
- Omvendt integration
- Operant adfærd
- Opretholdelse / vedligeholdelse
- Overføring
- PALS
- PECS
- PRT – Pivotal Response Training
- Positive Behavioral Support
- Prompt/ prompnting
- Prompt Fading
- RBT – Registered Behavior Technician
- RDI – Relationship Development Intervention
- Reading & Writing Program
- Seniorsupervision
- Shaping
- Staff
- Staff-gruppe
- Staff-møde
- Supervision
- Tact
- Team
- Teamleder
- Tidlig indsats
- Tidlig intervention
- Token-system
- Trial-and-error
- Træningsleder
- Træningsrum
- UCLA-modellen
- VB – Verbal Behavior
1:1 træning
ABA-træning, hvor ét barn træner alene sammen med én voksen, ofte i et separat træningsrum.
ABA
Forkortelse for Applied Behavior Analysis (Anvendt Adfærdsanalyse).
ABC-analyse
Funktionel analyse (se dette) af adfærd, der indbefatter den forudgående situation (Antecedent), adfærden (Behavior) og konsekvenserne af adfærden (Consequence).
Adfærdsmodifikation
Tidlige, nu forladte begreber for adfærdsanalytisk behandling. Begreberne anvendes ikke længere, fordi moderne ABA lægger hovedvægten på indlæring i stedet for ændring af uønsket adfærd.
Applied Behavior Analysis (ABA)
Direkte oversat betyder ABA ’anvendt adfærdsanalyse’.
ABA er egentlig en bred samleberegnelse for en række forskellige praktiske tilgange, der bygger på adfærdspykologiske principper. I den forstand er ABA en generel pædagogisk metode, som ikke kun handler om autisme.
I praksis bruges betegnelsen ABA dog ofte om autismepædagogiske metoder og træningsprogrammer, som er karakteriseret ved at være systematiske, strukturerede, højintensive og gentagende, og gøre brug af adfærdsanalytiske principper såsom ABC-analyse, trinvis læring, forstærkning, prompt fading osv.. I denne forstand kaldes ABA i den internationale litteratur også for Behavioral Intervention, Behavioral Treatment eller Early Intensive Behavioral Intervention (EIBI).
Anvendt adfærdsanalyse
Dansk oversættelse af applied behavior analysis.
Aversiv
En ubehagelig konsekvens af en adfærd, som mindsker sandsynligheden for, at adfærden gentager sig; altså en form for straf.
I moderne ABA anses det for uetisk at bruge aversiver; hovedvægten lægges på forstærkning.
Baseline
Engelsk betegnelse for måling af barnets niveau, før man begynder at træne en færdighed. Gør det muligt at måle effekten af træningen.
BCaBA
Board Certified Assistant Behavior Analyst – certificering, som administreres af Behavior Analyst Certification Board. Niveauet under BCBA.
BCBA
Board Certified Behavior Analyst – den næsthøjeste grad af certificering, som administreres af Behavior Analyst Certification Board.
BCBA‑D
Board Certified Behavior Analyst ‑Doctoral. Den højeste grad af certificering, som administreres af Behavior Analyst Certification Board.
Behavior Analyst Certification Board
Internationalt organ, der tildeler certificering til adfærdsanalytikere. Hjemmeside: https://www.bacb.com/
Certificering
Certificering betyder ’godkendelse’. Det er et kvalitetsstempel, som en lang række faggrupper anvender som et bevis på, at en person er kvalificeret til at udføre en bestemt type af arbejde. Anvendes bl.a. af psykologer, læger, advokater og også for nogle pædagogiske specialfunktioner. Blandt ABA-terapeuter findes flere certificeringssystemer og –niveauer. Det internationalt set mest udbredte certificering administreres af Behavior Analyst Certification Board. Der findes også certificeringer knyttet specifikt til Early Start Denver Model og Pivotal Response Treatment.
Der er p.t. (2019) kun få ABA-supervisorer i Danmark, som er certificerede.
Chaining
Kædning eller kædedannelse. I ’chaining’ sætter man enkelte færdigheder, som oprindelig er indlært trinvist og adskilt (se Discrete Trial Training), sammen til en kæde af handlinger, som er funktionel og giver mening.
Et eksempel på en handlingskæde bestående af flere færdigheder kunne være: At tage sit nøglebund frem af sin taske; at identificere den rigtige nøgle; at stikke nøglen i låsen; at dreje nøjlen; at åbne døren; at tage nøglen ud af låsen; at gå ind og lukke døren bag sig.
Backward Chaining eller baglæns kædning er det samme, gjort baglæns: Man starter med handlingskædens mål ‑i eksemplet: At komme ind ad døren – og arbejder sig så baglænst derfra.
Curriculum
Engelsk for “læreplan”. Der findes mange bøger og træningsprogrammer med færdigt udarbejdede lister over færdigheder og deltajerede beskrivelser af øvelser, der skal trænes mhp. at nå bestemte mål. En sådan liste kaldes et curriculum. Man følger normalt ikke et sådant curriculum slavisk, men tilpasser det det enkelte barns behov.
Data-registrering
I ABA anvendes tre slags dataregistrering: registrering af baseline før en øvelse påbegyndes; registrering af præstationer i forbindelse med øvelsen; og registrering af specifikke former for adfærd i forbindelse med en funktionel analyse. Dataregistrering kan foregår på papir, men der findes også forskellige former for software on online-værktøjer til dataregistrering. De to førstnævnte former for data-registrering anvendes til analyse af læringsprofiler, og til at dokumentere barnets udvikling.
Discrete Trial Teaching (DTT)
Trinvis læring. Træningsteknik, som anvendes i ABA. Discrete Trial Teaching indebærer at træningen sker i 1:1‑interaktion mellem barn og en træner; træneren giver barnet korte, letforståelige instruktioner (tilpasset barnets sprogforståelse), som barnet så skal følge. Træningen understøttes af såkaldt ’prompting’, og hvis barnet følger instruksen korrekt, gives forstærkning. DTT sker som regel i særlige træningsomgivelser (til forskel fra træning i naturlige omgivelser). Kaldes også for Discrete Trial Training.
Diskrimination / Diskriminering
Øvelse, der indlærer evnen til at skelne mellem forskellige stimuli; fx forskellige objekter, farver, ord, ansigtsudtryk osv. Øves ofte 1:1 med brug af billeder, flash-cards el. lign.
Drill
Engelsk betegnelse for en øvelse i forbindelse med ABA. Drills dokumenteres skriftligt, dvs. at øvelsens elementer er beskrevet, og der registreres baseline-data og data fra indlæring og generalisering.
Drill-liste
Oversigt over en samlet periodes (fx en uges) øvelser. Kaldes også træningsliste.
DTT
Discrete Trial Training (se dette)
EIBI
Early Intensive Behavioral Intervention, tidlig intensiv adfærdsbehandling; dvs. tidlig indsats baseret på ABA.
Enkelt-integration
Et barn med autisme er enkelt-integreret, når det går i daginstitution eller skole med ovevejende ikke-handicappede børn. I de senere år har begrebet inklusion vundet indpas, og bruges i dag stort set synonymt med intgration.
Errorless Learning
Fejlfri læring. Indlæringsteknik, der kan anvendes i stedet for tial-and-error i diskriminationsøvelser. Ved errorless learning minimeres eller fjernes mulighederne for at begå fejl i starten af en øvelse, og når barnet stabilt kan respondere korrekt indføres muligheden for at begå fejl gradvist og systematisk indtil barnet kan diskriminere. Errorless learning anvendes for at undgå, at børn med autisme reagerer med problemadfærd som reaktion på korrektioner eller hvis børn etablerer faste mønstre i responsen.
ESDM- Early Start Denver Model
ABA-variant målrettet små børn, hvor der lægges stor vægt på leg og naturlige forstærkere.
Experimental Analysis of Behavior
Eksperimentel analyse af adfærd. Videnskabelig metode til undersøgelse af adfærd og dennes kontekst i form af eksperimenter. Specifikke ABA-teknikker, som anvendes i behandlingen af børn med autisme, er oprindelig udviklet og afprøvet ved hjælp af experimental analysis of behavior.
Ekstinktion
Teknik til mindskning af uønsket adfærd . Extinction betyder direkte oversat ’udslukning’. Extinction forudsætter en ABC-analyse (set dette), hvor man identificerer den kontekst, hvori den uønskede adfærd forekommer, og efterfølgende arbejder på at eliminere eller dæmpe de elementer, der forstærker den uønskede adfærd. Extinction anvendes bl.a. til behandling af socialt betingede søvnforstyrrelser.
Forstærker / forstærkning
Engelsk reinforcer og reinforcement. En umiddelbar konsekvens af en adfærd, som øger sandsynligheden for, at adfærden gentager sig; med andre ord belønning.
I ABA-træning af børn med autisme tager forstærkning ofte form af ros eller andre former for social anerkendelse, eller i form af fysisk belønning. f.eks.spiselige forstærkere (for eksempel en skefuld yoghurt, en lillebitte bid vingummi) eller andre, foretruknne genstande eller aktivitet (for eksempel yndlingslegetøj, musik m.v.). Formålet med forstærkning er at øge sandsynligheden for, at en given respons følger en given stimulus – med andre ord forstærke sammenhængen mellem stimulus og respons.
Man kan skelne mellem “kunstige forstærkere”, som dem nævnt ovenfor, og “naturlige forstærkere”, som tager udgangspunkt i barnets egenmotivation.
Functional Behavioral Assessment
Funktionel udredning af adfærd; se funktionel analyse og ABC-analyse. En metode til udredning af adfærd og dens kontekst med henblik på at forstå en bestemt adfærds funktion, og på denne baggrund tilrettelægge intervention for at reducere problemadfærd og fremme ønskelig adfærd. I amerikansk handicaplovgivning er Functional Behavioral Assessment en forudsætning for udarbejdelse af en Behavioral Support Plan for børn med handicap, der har tilpasningsproblemer i skolesystemet.
Funktionel analyse
Analyse af adfærd baseret på data med henblik på at afdække, hvilken funktion adfærden har. Funktionel analyse anvendes bl.a. til at forstå og forebygge problemadfærd hos personer med autisme. Se ABC-analyse.
Generalisering
At generalisere vil sige at overføre viden eller erfaring fra en kontekst til en anden. I ABA-træning vil det fx sige at overføre indlærte færdigheder fra DTT til naturlige omgivelser (f.eks. fra at kunne tælle mønter hjemme, til at betale i et supermarked) eller fra samværet med én person til samværet med andre, eller fra bestemte objekter til andre. Formålet med at generalisere sammen med barnet er at sikre, at barnet kan bruge de færdigheder, det har indlært i træningssessioner, i sin dagligdag.
Hjælpetræner
På engelsk junior therapist. Hjælpetrænere er ofte personale fra børnehave eller skole, studerende, praktikanter, søskende og andre typiske børn. I forbindelse med hjemmetræning er et muligt at få økonomisk støtte til at ansætte hjælpetrænere, hvis det er nødvendligt for træningen.
Incidental Teaching
Læring i naturlige situationer (incidental betyder her ’i situationen forekommende’). Teknik til udnyttelse af naturligt forekommende læringsmuligheder. Kaldes også Natural Environment Training (NET) eller Natural Language Paradigm (NLP). Incidental Teaching er i 1960’erne og 70’erne udviklet til fremme af sprogudvikling hos understimulerede børn af Betty Hart og Todd R. Risley, men er siden blevet tilpasset træning af børn med autisme.
Læringsprofil
En analyse af læringsmønster baseret på data. Læringsprofiler udarbejdes inden for enkelte træningsområder; fx verbal imitation, grovmotorisk imitation, receptiv udpegning, m.v.
Læse- & Skriveprogrammet
Se Reading & Writing Program
Løvaas-modellen
ABA-variant udviklet af den norks/amerikanske psykolog Ivar Løvaas, traditionelt med stor vægt på DTT og Incidental Teaching. Det samme som UCLA-modellen.
Mainstreaming
Betyder at følge hovedstrømmen. Anvendes generelt i USA og også inden for ABA som betegnelse for normalisering af barnets betingelser, dvs. at gå i almindelig børnehave/skole, at have typiske børn som mulige kammerater, at være integreret i lokalmiljøet på linie med andre børn. Mainstreaming står i kontrast til placering i specialpædagogiske miljøer.
Mand Training
’Mand’ udtales på engelsk og er afledt fra ’demand’. I mand-træning anvendes et objekt, der er sin egen forstærker; dvs. et objekt, som barnet med autisme efterstræber. Enheden af træningsobjekt og forstærker giver en særlig effektiv indlæring. Et eksempel kunne være, at barnet skal sige “tog” for at få sit foretrukne legetøjstog. Mand-træning anvendes især i Incidental Teaching og i Verbal Behavior Training.
Modellering
Træningsmetode, hvor en færdighed indlæres ved at imitere et forbillede, f.eks. et andet barn (se omvendt integration) eller en person på en videooptagelse (video-modellering). Bruges bla. til sprogtræning.
Omvendt integration
Integration, hvor typiske børn deltager i arbejdet sammen med barnet med handicap på dettes præmisser. I ABA-forløb sker omvendt integration typisk ved at et lille antal typiske børn deltager i træningsrummet, fx ved at deltage i lege, som barnet med autisme har lært at mestre.
Operant adfærd
Grundbegreb i adfærdspsykologien. Operant adfærd er adfærd, som er styret af adfærdens konsekvenser: Hvis adfærden har positive konsekvenser, er individet tilbøjelig til at gøre det samme igen – adfærden forstærkes. Hvis adfærden har negative konsekvenser, svækkes adfærden.
Opretholdelse / vedligeholdelse
Opretholdelse af tidligere indlærte færdigheder i form af genoptagelse af allerede mestrede øvelser i andre omgivelser. Mens generalisering (se dette) er en overførsel af en øvelse til andre personer eller situationer umiddelbart efter den indledende mestring, sker opretholdelsen typisk efter en pause.
Overføring
PALS
Positiv adfærd i læring og samspil – dansk version af den amerikanske ABA-metode PBIS- Schoolwide Positive Behavioral Interventions and Support. Pals bruges på flere danske skoler, og blev positivt evalueret af SFI i 2012.
PECS
Picture Exchange Communication System. En pædagogisk metode til indlæring af billedsymbolkommunikation hos børn uden funktionelt talesprog. PECS er baseret på ABA – anvendt adfærdsanalyse – men er i Danmark blevet integreret i andre former for behandlinger. PECS er udviklet af den tidligere leder af ABA-programmet i den amerikansk stat Delaware, Andrew Bondy og af Lori Frost.
PRT – Pivotal Response Treatment
Pivotal Behavior er centrale færdigheder, som har indflydelse på andre former for adfærd, altså et adfærdsmæssigt omdrejningspunkt (eng. pivot). I Pivotal Response Training arbejder man primært med sådanne adfærdsmæssige omdrejningspunkter for på den måde at kunne opnå afledte effekter på andre adfærdsformer hos børn med autisme. Som eksempel kan nævnes, at træning af funktionel kommunikation fører til betragtelig reduktion i børnenes uhensigtsmæssige og forstyrrende adfærd. Pivotal Response Training som pædagogisk metode er udviklet af Robert L. Koegel og Lynn Kern Koegel.
Positive Behavioral Support
Positiv adfærdsstøtte. En adfærdsanalytisk metode til begrænsning af problemadfærd uden brug af negative forstærkere. Positiv adfærdsstøtte består i at forstærke den ønskede adfærd samt at analysere den uønskede adfærds funktion for at kunne udvikle positive alternativer. Metoden er udviklet af Robert L. Koegel og Lynn Kern Koegel.
Prompt / Promptning
Eng. prompt = fremkalde, betyder hjælp til at udføre en opgave. Man skelner mellem verbal prompt (f.eks. “husk vanter”), fysisk prompt (f.eks. at række barnet vanterne eller pege på dem) og visuelle prompts (f.eks. et skema). Promptingen trækkes gradvist tilbage, sådan at barnet får mindre og mindre hjælp, indtil det til sidst selv er i stand til at udføre opgaverne. Dette kaldes prompt fading.
Prompt fading
Gradvis udfasning af prompt over tid, med det formål at barnet til sidst mestrer en færdighed helt selvstændigt.
RBT – Registered Behavior Technician
Det laveste niveau af certificering, som udstedes af Behavior Analyst Certification Board. Svarer til en uddannelse som hjælpetræner.
RDI – Relationship Development Intervention
Træningsprogram udviklet af Steven Gutstein og Rachelle Sheely, til fremme af social kontakt hos børn og unge med autisme. Programmet har flere lighedstræk med ABA-programmer, men bygger egentlig ikke på adfærdsanalytiske principper. Der er dog flere supervisorer i Danmark, som inkorporerer elementer af RDI i deres ABA-programmer.
Reading & Writing Program/ R&W Program
Kommunikationssystem og pædagogisk metode til indlæring af læse- og skrivefærdigheder hos børn uden talesprog. R&W Program er udviklet af Nina Watthen-Lovaas i samarbejde med Svein Eikeseth.
Seniorsupervision
Ligesom en ABA-indsats altid bør foregå under supervision, bør supervisoren også selv modtage supervision fra en mere erfaren adfærdsanalytiker: dette kaldes seniorsupervision. Større supervisionsudbydere med flere ansatte har typisk en seniorsupervisor som øverste leder; privatpraktiserende supervisorer indgår typisk en aftale om ekstern seniorsupervision.
Shaping
Omformning af adfærd over tid. Shaping indebærer, at man med udgangspunkt i barnets aktuelle adfærd gradvist former adfærden i en bestemt retning – for eksempel former en utydelig udtale af et ord til at være mere forståelig eller korrekt. Dette sker gennem prompt og differentieret forstærkning.
Staff
Engelsk-norsk udtryk, som betegner organiseringen af teamet rundt omkring barnet, jf. staff-gruppe og staff-møde. ‘Staff’ udtales på dansk, så det rimer på ‘giraf’.
Staff-gruppe
Engelsk-norsk udtryk for det team af personer, som deltager i behandlingen. Staffgruppen består af: barnet selv, forældre, træningsleder, institutionsleder, andre pædagoger/ lærere, praktikanter, folk fra PPR og/eller børnepsykiatrisk afdeling, kommunale og amtslige embedsmænd, supervisoren. I mange ABA-modeller holdes der staff-møde en gang om ugen. Kaldes også Team.
Staff-møde
Teammøde, hvor staff-gruppen samles. Alle, der træner med barnet, demonstrerer sammen med barnet, hvad der er opnået i træningen i løbet af den sidste periode. Herefter diskuteres og demonstreres næste periodes program. Staff-møder holdes hyppigt – som regel hver uge – og supervisoren er med hver, hver anden eller hver tredje gang.
Supervision
Supervision, som egentlig betyder ’overvågning’, indebærer, at de, der er i direkte kontakt med barnet, har en udenforstående, mere erfaren person (vejleder) til at hjælpe sig, til at se på behandlingen med nye øjne, til at vurdere, om behandlingen er korrekt og forsvarlig. Supervision anvendes som kvalitetssikring i ABA-behandlinger. Løbende supervision betyder også faglig sparring og udvikling, specielt for træningslederen, men også for resten af teamet omkring barnet.
I forhold til den supervison, som kendes fra danske, pædagogiske miljøer, er ABA-supervision langt mere intensiv, og supervisoren er langt tættere involveret med det enkelte barn. Typisk mødes man til supervisionsmøder to gange om måneden.
Tact
Expressiv benævning eller udpegning. En type af verbal adfærd, som er defineret af den situation, hvori der forekommer. Et vigtigt begreb i Verbal Behavior.
Team
Gruppe af personer, der indgår i en ABA-behandling. Teamet består typisk af en eller flere fagfolk samt forældre eller andre nærpersoner. En af disse fungerer som teamleder.
Teamleder
Tidlig indsats
I forhold til børn med autisme taler man i USA oftest om, at behandlingen skal i gang, inden barnet er fyldt fire år, for at kunne kaldes ’tidlig’. I Danmark har nogle sagt inden skolestart. Tidlig indsats dækker over enhver form for behandling, for eksempel TEACCH- eller ABA-behandling eller andre former for behandling. I Norge bruges ‘tidlig intervensjon’ ofte synonymt med tidlig og intensiv adfærdsanalyse (EIBI). Efterhånden som der udvikles tests til tidlig identifikation af børn med risiko for udvikling af autisme, kan der igangsættes præventive interventioner på et meget tidligt tidspunkt.
Tidlig intervention
Det samme som tidlig indsats.
Token-system
Tegnøkonomi; System af symboler, som bruges til forstærkning. Det kan f.eks. være klistermærker, eller laminerede symboler med velcro på. Barnet “tjener” disse tokens, og kan så omsætte dem til en foretrukken aktivitet på et senere tidspunkt.
Trial-and-error
At prøve sig frem. Indlæringsteknik, der anvendes i diskriminationsøvelser. Ved trial-and-error præsenteres barnet for et ligeligt valg mellem responsmuligheder; når barnet responderer korrekt forstærkes responsen – ved fejl korrigeres eller responsen ignoreres. Forstærkningen etablerer læringen af diskriminationen.
Træningsleder
På engelsk senior therapist, dvs.den person, der har det daglige ansvar for ABA-indsatsens praktiske tilrettelæggelse og gennemførelse. Når ABA gennemføres som hjemmetræning, vil træningslederen altid være en af forældrene. Hvis barnet modtager ABA i offentligt regi, vil træningslederen typisk være en pædagog eller lærer ansat i daginstitution/skole på lige fod med det øvrige pædagogiske personale. Kaldes også nogle gamge Teamleder.
Træningsrum
Dansk udtryk for det der på engelsk typisk kaldes for treatment room, dvs. et rum, der er reserveret til intensivt 1:1‑arbejde. Når ABA foregår i daginstitution eller skole er det almindeligt at have et sådant rum, hvor træner og barn kan arbejde uforstyrret sammen.
UCLA-modellen
Løvaas-metoden efter den norskfødte psykolog Ole Ivar Lovaas, som er den, der oprindelig har beskrevet metodens som en helhedsorienteret pædagogisk behandling af børn med autisme.
VB – Verbal Behavior
Metode til fremme af kommunikation hos børn med autisme og forsinket sproglig udvikling. Metoden blander elementer af Incidental Teaching og Discrete Trial Teaching, og udnytter især Mand-situationer til at facilitere barnets selvstændige kommunikation.
Verbal Behavior er baseret på B.F. Skinners analyse af verbal adfærd, men er som pædagogisk metode udviklet af Mark L. Sundberg og James W. Partington.