Hvad enten man er blevet godkendt til hjemmetræning eller selv finansierer ABA til sit barn, så vil man som forældre blive stillet over for opgaven at vælge hvem, der skal give supervision. I Danmark er der for øjeblikket omkring 20 forskellige centre og enkeltmandsfirmaer, der udbyder supervision, så det kan være svært at overskue, hvordan man som forælder vælger supervisor. I det følgende er der en række gode råd til, hvordan man kan gå frem.
Valget af supervisor kan bedst sammenlignes med at man står over for at skulle vælge en entreprenør, der skal opføre en arkitekttegnet tilbygning til sit hus. I en sådan situation vil man normalt indhente forskellige tilbud, som gør det muligt at sammenligne pris og kvalitet. Det samme skal man gøre, når man vælger ABA-supervisor. Som forældre til et barn, der ikke tidligere har været i ABA-træning, er det en særlig udfordring at sammenligne sådanne tilbud og sikre, at man får den kvalitet, man betaler for.
Husk at ABA-supervision er et gråt marked
ABA-supervisor er ikke en beskyttet titel og det betyder, at enhver kan kalde sig selv for supervisor og kan sælge sine ydelser. Man er som forældre derfor selv ansvarlig for at sikre den nødvendige kvalitet i supervisionen.
Der findes dog en international certifikationsordning for ABA-fagfolk, som administreres af BACB – Behavior Analyst Certification Board. BACB tildeler to niveauer af certificering, som viser, at man har både de formelle kvalifikationer og erfaring nok til at arbejde som ABA-supervisor:
- BCBA, Board Certified Behavior Analyst
- BCBA‑D, Board Certified Behavior Analyst-Doctoral
Der findes også certificeringsordninger som er specifikke for de former for ABA, der hedder ESDM – Early Start Denver Model og PRT – Pivotal Response Treatment.
Der har været et marked for ABA-supervision i Danmark siden starten af 00’erne, men det er først i de seneste år, at nogle danske fagfolk er begyndt at opnå certificering. Der er altså mange supervisionsudbydere som har lang erfaring, uden at være BACB-certificerede. Så selvom certificering er et vigtigt kvalitetsstempel, kan man godt være en god supervisor uden. Desuden er en del ABA-supervisorer autoriserede psykologer, hvilket betyder at Psykolognævnet fører tilsyn med deres arbejde.
Hvordan indhenter man tilbud?
Der findes – som nævnt – et antal ABA-supervisionscentre og enkeltpersoner, som sælger deres ydelser i Danmark. Se listen her.
Forløbet kan fx være:
- skriv en mail eller ring til alle udbydere og bed om skriftlig information eller læs deres websites,
- Spørg jer for blandt andre forældre, fx via ABA-foreningens forældrenetværk
- vurdér den information I har fået, og udvælg tre potentielle leverandører,
- indhent tilbud fra disse tre.
Herefter vil processen typisk bestå af følgende:
- et skriftligt tilbud, som beskriver ydelsen og prisen,
- et møde, hvor man diskuterer mulighederne og hvor man som forældre kan stille spørgsmål til supervisionen,
- i forbindelse med mødet skal supervisor helst møde barnet, således at vedkommende får et indtryk af barnets problemstillinger og således at supervisor kan målrette sine svar til det aktuelle barn.
Et sådant tilbud og et indledende møde koster ikke noget.
Hvad skal man indhente tilbud på?
Hvis man er nybegynder inden for ABA skal man indhente et tilbud, som gør det muligt at sammenligne de forskellige udbyderes ydelser. Et sådant tilbud vil typiske indeholde følgende
- live supervision hver 14. dag i mindst 2 timer – dog helst 3 timer per gang, hvis forældrene er uerfarne
- telefon- eller videosupervision hver 14. dag
- Tilrettelæggelse af træningsprogram og øvelser
- rådgivning omkring og kontrol af træningsprogrammer (øvelser)
- skemaer til dataregistrering samt analyse af data
- test af barnet ved behandlingens start og herefter en gang årligt
- udarbejdelse af en individuel plan/handleplan mindst en gang årligt
- udarbejdelse adfærdsplan (til håndtering af problemadfærd) og evt. kommunikationsplan (alternativ kommunikation)
Man kan som forældre sende dokumentet Retningslinier for supervision til hjemmebaserede ABA-interventioner til de supervisorer, der skal give tilbud, og bede dem om at vurdere, hvilke af de ydelser, der er beskrevet heri, de kan levere, og hvad det i givet fald vil koste.
Spørgsmål, som man bør stille til tilbuddet:
- Hvor mange årlige live supervisioner omfatter tilbuddet (er der supervision i sommerferien og hvad sker der, hvis en supervision falder på en helligdag?)
- Hvor mange årlige telefon-/videosupervisioner omfatter tilbuddet?
- Er der mulighed for i nødstilfælde at kontakte supervisionscenteret i ferieperioder?
- Hvad sker der, hvis supervisor er syg? Får man en vikar eller en erstatningssupervision?
Supervisionsudbydernes samlede faglige kompetencer og kvalitetssikring
Med de samlede faglige kompetencer menes summen af supervisionsudbyderens faglighed og de mekanismer, som firmaet har indarbejdet, for sikre vedligeholdelse og videreudvikling af medarbejdernes kompetencer. Man skal i den forbindelse huske, at også ABA-supervisorer har brug for efteruddannelse, supervision og ny inspiration. De samlede faglige kompetencer kan fx belyses på følgende måde:
- cv for alle medarbejdere eller i al fald den medarbejder, der konkret skal give supervision – herunder uddannelse, erfaringer og efteruddannelse
- evt. certificeringer
- deltagelse i forskning og eller netværk?
- mekanismer til kvalitetssikring; fx i form af
- Seniorsupervision?
- Regelmæssige klinikmøder om de enkelte klienter?
- Efteruddannelse?
- Er der tilknyttet en autoriseret psykolog?
Spørgsmål til supervisionen af det aktuelle barn
Det er vigtigt også at spørge en potentiel supervisor en række faglige spørgsmål, som kan give indtryk af, hvordan hun eller han vil gribe supervisionen an i forhold til det aktuelle barn. Det kan være vanskeligt at gøre med mindre man har forhåndsviden om ABA, men det er ikke umuligt. Man kan fx gøre følgende:
- Beskriv for den potentielle supervisor et af barnets centrale problemstillinger (fx forsinket sprogudvikling, manglende legefærdigheder, problemadfærd, ritualiseret adfærd) og spørg, hvordan hun eller han vil gribe træningen an?
- Bed den potentielle supervisor om at observere barnet i fx en lege- eller kommunikationssituation og bed vedkommende om at komme med forslag til intervention?
Hvem vil konkret levere supervisionen?
Nogle supervisionsudbydere har medarbejdere med forskellige kvalifikationer – fx en klinikchef, en seniorsupervisor, nogle juniorsupervisorer og nogle trainee-supervisorer. Det er derfor vigtigt, at få at vide, hvem, der konkret vil levere supervisionen og hvad der er vedkommendes faglige baggrund. Det er også vigtigt, at man mødes med denne person for at sikre sig, at det er en person, man kan arbejde sammen med.
Husk at ABA-supervision i hjemmet er en personlig relation
En ABA-supervisor bliver oftest en meget tæt samarbejdspartner og vedkommendes personlige egenskaber har derfor betydning. Man skal tænke på, om ’kemien’ kan komme til at fungere.
Indhent referencer
En potentiel supervisor bør levere referencer til familier eller børnehaver/skoler, hvor hun eller han har givet supervision. Det er vigtigt at kontakte disse for at høre om erfaringer med vedkommende. Via ABA-foreningens forældrenetværk vil det også ofte være muligt at få kontakt til forældre, der har erfaringer med supervisionsfirmaer eller den enkelte supervisor.
Forsyningssikkerhed
Forsyningssikkerhed betyder i denne sammenhæng hvilken sikkerhed man som forældre og som kunde har for at man får de ydelser, man betaler for i tilfælde af sygdom eller barsel.
- Hvad er procedurerne for fastlæggelse af mødedatoer, aflysninger osv?
- Hvilke garantier er der for leverancer?
- Hvordan vil centeret sikre leverancer ifm eventuelt fravær (f.eks. erstatningssupervisioner eller vikardækning)?
Kontrakt
Bed om at se et eksempel på eller et udkast til kontrakten. Det kan ikke anbefales at skrive kontrakt for mere end tre måneder i første omgang. På den måde sikrer man sig, at samarbejdet kan komme til at fungere, og at ABA-metoden er velegnet til familien og til barnet uden at være bundet i en længere periode. Efter de tre måneder vil man normalt skrive kontrakt for et år ad gangen. Men samtidig skal man sikre sig, at man relativt let kan komme ud af kontrakten. Det er normalt med en måneds opsigelsesvarsel, og man skal ikke acceptere længere opsigelsesvarsler eller eventuelt erstatningsansvar, hvis man bryder kontrakten i utide.
Hvad koster ABA-supervision
En standard-kontrakt om live-supervision hver 14. dag og telefon-/videosupervision hver 14. dag koster omkring 10.000 DKK om måneden – men de ydelser, der leveres og hvordan de faktureres varirer meget. Spørg især om følgende:
- Hvor mange timers live-supervision og hvor hyppigt?
- Er telefonsupervision inkluderet?
- Er rejseudgifter inkluderet – og hvis ikke, hvad beløber de sig til?
- Er diæter (betaling for kost og ophold under rejse) inkluderet – og hvis ikke, hvad vil det koste?
- Er deltagelse i samtaler ved ansættelse af pædagoger/hjælpetrænere inkluderet?
- Hvornår holder supervisoren ferie, og betaler man i ferien?
- Hvilke af de arbejdsopgaver, der er beskrevet dokumentet Retningslinier for supervision til hjemmebaserede ABA-interventioner, er inkluderet?
- Hvilke andre supplerende ydelser er inkluderet?
Hvis det drejer sig om hjemmetræning, er det en god idé at sørge for at alle udgifter er indregnet i prisen, således at man kun skal søge sin kommune om et samlet beløb til supervision.