“Inklusionsdagsordenen er over os. Stadig flere børn med autisme og lignende udfordringer skal inkluderes i almindelige dagtilbud og skoler. Det er fornuftigt. Børn med autisme har svært ved at lære, hvis de skal spejle sig i børn med de samme vanskeligheder som dem selv. Særligt når kernen i børnenes problemer er socialt samspil og kommunikation. Problemet er den uambitiøse filosofiske og pædagogiske accept af, at »børnene er, som de er,« og at »de skal have lov til at være, som de er«
Det lyder umiddelbart etisk besnærende, at vi skal lære at omfavne forskellighed, og at vi skal acceptere, at børn har forskellige behov. Men når de praktiske konsekvenser af denne tænkning bliver, at man sænker kravene til aktiv deltagelse for de udfordrede børn, så kommer børnenes udvikling i anden række. I sidste ende kommer det hele klassen til skade, fordi de stillestående børn bliver sværere og sværere at samarbejde med.”
Sådan skriver Ida Danneskjold-Samsøe, mor til en ung mand på 14 år med autisme, i en kronik i Information. Ida er ekstern lektor på CBS, medstifter af Huset for Inklusion og tidligere næstformand i ABA-foreningen.