Velkommen til ABA-foreningens landsmøde 2018! I år holder vi det smukke Ringe på Fyn – lige midt i landet og med et togstop få minutters gang fra friskolen, så forhåbentlig har rigtig mange mulighed for at deltage. Vi har sammensat et godt program til jer, og der skulle være noget for alle. Vi glæder os til at se jer!
Tilmelding til landsmødet er nu åben på https://aba.nemtilmeld.dk/14
Program:
08:30–09:30 Ankomst, kaffe og en bolle, hils på hinanden
09:30–09:45 Velkomst og praktisk info for alle
10:00–12:00 Oplægsspor 1 (2 timer)
a) Læringsteorier og ABA – inspiration til praksis
v/ Naja Moreno-Jensen, supervisor hos KlinikNord
På denne workshop bliver ny viden indenfor undervisningsområdet omsat til konkrete ABA-værktøjer. Der vil være specielt fokus på motivation, forstærkning, optimeret læring samt læring i naturlige omgivelser.
Denne workshop henvender sig til ABA-familier og fagpersoner uanset vidensniveau om ABA. Der vil være konkrete øvelser og teknikker, som vil kunne anvendes hjemme i eget team, eller som kan anvendes generelt i arbejde med børn og unge.
b) Hjemmetræning i en familie med et lavtfungerende barn
v/ Nanna Halvorsen og Lene Atkins, supervisorer hos Center for Anvendt Adfærdsanalyse, Region Midt
12:00–12:30 Frokost
12:45–14:15 Oplægsspor 2 (1½ time)
c) Kun for forældre: At være bror eller søster til et ABA-barn
v/ Astrid og Trine Berg Østergaard, hhv. søster og mor. Maks 25 deltagere.
d) Sensorial Processing Disorder, Trauma and PTSD in Children with Autism
v/ Arely Alvarado, supervisor hos Center for Anvendt Adfærdsanalyse, Region Midt
According to Kaiser et al. (2010)1, “Sensory input is organized in a manner that enables an individual to establish a sense of where the body is in time and space, to feel safe in one’s own body, and to accurately perceive the body’s relationship to the environment”. However, what happens when this sensory input is altered in the brain of someone within the autistic spectrum? Considering that it is the sensory system that mediates the experience of the world, how does this alteration affect their emotions and the relationship with their close environment? One outcome of the overexposure, overload and/or mistreatment of this sensory input, is related to trauma, and to a lesser extent, to PTSD symptoms.
This triad has received little attention until now. Nevertheless, the multidisciplinary work in the rehabilitation field, as well as the awareness raised from adults or parents of children who have experienced and overcome trauma, have contributed to a better understanding of the overlapping between these 3 elements and the improvement of the ability to treat and respond resiliently to trauma.
Traumatic experiences are primarily handled in the sensory processing networks of the body and lower brain functions. Therefore, the challenge is how to tackle them with an individually tailored approach? How to develop strategies that involve the lower brain and the sensory systems, which are known as the primary convergence of a child with trauma?
It is estimated that the rates of SPD may be as high as 90% in individuals within the ASD and are estimated to be between 5% and 16% in the general population2. Therefore, if you see a child/adult with autism who is seriously not thriving in school or social environments, consider the possibility of sensory processing issues and eventually trauma/PTSD symptoms.
e) Sprogudvikling og udvikling af sprog
praktisk gennemgang af en række teknikker, der kan bruges til at udvikle eller forbedre sprog- og kommunikationsfærdigheder hos børn med autisme
v/ Stine Borbye Edelvang, supervisor hos AdfærdsAnalyse.dk.
Sprogudvikling og udvikling af sprog – praktisk gennemgang af en række teknikker, der kan bruges til at udvikle eller forbedre sprog- og kommunikationsfærdigheder hos børn med autisme.
Der vil være indlagt en del øvelser, hvor deltagerne skal anvende teknikkerne, og en den største del af oplægget vil rette sig mod nyopstartere (med små og/eller nonverbale børn) samt teams med lavtfungerende børn med svage sprogfærdigheder (uanset erfaring).
14:15–14:45 Kaffe og kage/bolle
14:45–16:15: Plenumoplæg
Teenager – hvad så?
v/ Unnur Vestergaard, supervisor
Teenageårene er en uundgåelig udviklingsperiode, som byder på mange op og nedture for de fleste. Det er ikke anderledes for unge mennesker med ASF. Identitetsdannelse, ombygning af hjernen, “ny krop”, hormonforstyrrelser, løsrivelse fra autoriteter og mange følelsesmæssige udsving er blot noget af det vi skal forholde os til, når vi skal hjælpe vores unge mennesker med ASF at blive voksne.
De principper og træningstilgange, der fungerede fint i børnehaven og i skoletidens første år, skal oftest revurderes for at få optimalt udbytte af træningen. Men der er også stor forskel på, hvad der kan lade sig gøre og hvad der skal fokus på afhængigt af intelligens- og funktionsniveau.
I dagens sidste oplæg vil Unnur dele sine erfaringer og refleksioner om, hvad der er vigtigt at tænke på, når vi arbejder og støtter vores unge mennesker med ASF til at gå imod voksenlivet og mest mulig selvstændighed. Hun vil ligeledes berøre, hvordan rollen som forældre og trænere må ændres – herindunder måske at acceptere at løsrive sig fra stram kontrol til i højere grad at inddrage den unge selv (og evt. andre fagfolk), hvis de skal have bedst mulige forudsætninger for at kunne stå på egne ben.
Unnur Vestergaard cand.psyk.aut er en erfaren supervisor, seniorsupervisor og underviser i ABA-metodens principper. Hun har igennem hele sin karriere haft fokus på at bygge broer mellem teori og praksis og mellem fagfolk og familier. Hendes firma “Brobyggende psykologi” hjælper folk til at stille skarpt på svære pædagogiske udfordringer, så fagfolk og forældre sammen kan udvikle den forståelse der skal til for bedst muligt at kunne sikre udvikling og trivsel for alle parter.
Se mere på www.unnur.dk.
16:15–16:45 Kaffe og kage (tag gerne med til generalforsamling)
16:45–18:15 Generalforsamling i ABAforeningen
18:30 Middag
Praktiske detaljer og tilmelding
Se https://aba.nemtilmeld.dk/14