Landsmøde – for første gang i tre år! Oplæg, fællesskab og generalforsamling.
Vi skal være lige midt i Danmark, vi skal til Nyborg Idræts- og Fritidscenter. Tæt på togstationen, tæt på motorvejen. Hold øje med siden her, vi poster mere om indholdet de næste dage.
Tilmelding og yderligere information: https://aba.nemtilmeld.dk/19/
Program for lørdag d. 23. april
08:30–09:30 Ankomst og morgenmad, hils på hinanden, udlevering af navneskilte og armbånd
09:30–09:45 Velkomst og vigtig praktisk info for alle
10:00–11:45 Oplægsspor 1 (1 time 45 minutter)
— A) Læringsrelationer opbygget på baggrund af barnets initiativ og delt kontrol i Early Start Denver Model (ESDM) v/ Saulé Westenholz, certificeret ESDM Trainer, BCBA og akkrediteret PACT terapeut
Krav er en uundgåelig del af et barns liv, men mange børn med autisme kan have svært ved at leve op til de almindelige krav. Har du oplevet at barnet har svært ved at indgå i en voksen-ledet læringssituation? Bliv inspireret til, hvordan du kan bruge delt kontrol til at bygge relationen og styrke barnet motivation i det pædagogiske arbejde med barnet.
Oplægget fortæller om grundprincipper og implementering med praktiske eksempler ESDM er udviklet særligt til børn med autisme under 5 år og både låner teknikker fra ABA, og bygger på den mangeårige viden om børns udvikling fra udviklingspsykologien. Der er fokus på relationen mellem den voksne og barnet mens der arbejdes på fælles opmærksomhed, social kommunikation og sprog, såvel som alle barnets andre udviklingsområder.
Saulé Westenholz er certificeret ESDM Trainer, BCBA og akkrediteret PACT terapeut.
Forskningsprojektet ”Autistiske rollemodeller” ved Institut for Kultur og Samfund, Aarhus Universitet, skal hjælpe unge med autisme til at se positivt på deres identitet og fremtid. Manglende forståelse og anerkendelse fra omverdenen og et pessimistisk syn på fremtiden. Dét er virkeligheden for mange unge med autisme. ”Autistiske rollemodeller: Positiv pædagogik for unge på autismespektret” – som projektet hedder – har til formål at hjælpe unge med autisme til at opnå større livskvalitet og skabe en tro på fremtiden. “Tidligere forskning har dokumenteret, at livskvaliteten blandt mennesker med autisme er markant lavere end i den øvrige danske befolkning. Faktisk er den for manges vedkommende lige så lav, som den er for mennesker, der er hospitaliseret med skizofreni”, siger Katrine Krause-Jensen, filosof og en af de tre forskere fra projektets styregruppe. ” Samtidig er det centralt for livskvaliteten hos mennesker med autisme som for alle andre, at de kan se en positiv fremtid for sig og få selvindsigt – i form af en forståelse af deres begrænsninger såvel som deres styrker.”
11:45–12:45 Frokost
12:45–14:15 Generalforsamling i ABA-foreningen
14:15–14:30 Kort kaffepause
14:30–16:00 Oplægsspor 2 (1 time 30 minutter)
Som ung voksen med Aspergers og ADHD tilbyder Christian et unikt og ærligt førstepersons-perspektiv på mødet med skolesystemet og overgangene imellem forskellige faser i ungdomslivet.
Dansk: Reduktion af problemadfærd er et omdiskuteret tema. Hvordan håndterer vi adfærd, der står i vejen for børnenes og de unges læring, trivsel og sikkerhed? Hvornår vil det være relevant at tænke i at reducere problemadfærd og hvornår vil det være uforsvarligt? I dette oplæg kommer jeg med et oprids af den teoretiske viden og de teknikker, der i dag ligger til grund for at analysere og opbygge alternativ adfærd som modstykke til at tænke på reduktion af problemadfærd. Derudover skal vi se på, hvordan det vil være mest anbefalelsesværdigt at gå til værks, i de situationer, hvor det vil være relevant at arbejde på en egentlig reduktion af problemadfærd.
16:00–16:30 Kaffe og kage/bolle
16:30–18:00 Paneldebat – hvordan man som ABA-forældre vælger skole til sit barn? Hvad er formålet med skolegangen? Hvad er vigtigt?
Paneldebat om, hvordan inklusion kan fungere i forskellige arenaer: Med / uden ABA-indsats, friskole, specialskole og folkeskole med Buf-flex.
Fire forældre med erfaringer fra egne børns skoleforløb giver hver 10 minutters oplæg omkring følgende temaer med efterfølgende diskussion:
Hvilke rammer og ressourcer er nødvendige for en vellykket inklusion – hvad skal man se efter, når man vælger skole til sit barn?
Hvordan skal samarbejdet mellem skoleledelse, pædagogisk personale, forældre være for at inklusion kan fungere?
Hvad er målet med inklusion i almenmiljø?
Hvilke pædagogiske metoder og tilrettelæggelse kan anvendes?
Er inklusion i et alment skolemiljø relevant for for alle børn på autismespektret?
Kort introduktion af paneldeltagerne:
Peter Westh, far til Sara på 19, som både har gået i normal børnehave, på friskole og på forskellige specialskoler. Hjemmetræning siden 2006. Tidl. formand for ABA-foreningen.
Mette Steenskov, mor til Aya på 10 år, som har gået i basisvuggestue og basisbørnehave, og nu er inkluderet på en folkeskole med Buf-flextilbud. Påbegyndte hjemmetræning i 2015.
Ditte Andreassen, mor til Samuel på 17, som har gået i almen daginstitution og været inkluderet på lokal friskole med støtte fra 0.–8. klasse (hjemmetræningsbevilling fra 2011–2021). Han går nu på almindelig efterskole. Bestyrelsesmedlem siden 2012.
Jane Møller Nielsen, mor til Tobias på 14 år, som har gået i en almen børnehave, almen 0. klasse uden ABA støtte i skolen, men med hjemmetræning, halvdelen af 1. klasse i specialklasse med ABA hjemmetræning ved siden af. Efter vinterferien i 1. klasse har Tobias været en del af Aarhus Kommunes ABA investeringsprojekt i sin oprindelige almen folkeskoleklasse.
Ordstyrer/ facilitator: Tomas Bjørn Pedersen, formand.